Vera


















Trend van nu


MEGA Globalisering > MAXI Multicultureel > MICRO CousCous in de AH


Van globalisering ofwel mondialisering is een voortdurend process van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie. Er ontstaat steeds meer samenwerking en onderlinge handel tussen de verschillende landen op de wereld. Steeds meer vervagen grenzen en vooral op het gebied van productie en handel. De wereld werkt kortom steeds meer samen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mondialisering

Door wereldwijde samenwerking en de vervaging van de grenzen op bijvoorbeeld werkgebied raken culturen steeds meer door elkaar. De Poolse arbeider die in Nederland komt wonen en werken en zijn gezin meebrengt, de Nederlander die met zijn gezin naar Australie emigreerd. Dit alles draagt bij aan de multiculturele samenleving waar we nu in wonen. Het is een verijking maar kan ook bijdrage aan afzwakking van de eigen culturele waarde.

Doordat er steeds meer culturen samenkomen in een land bestaat er ook de behoefte naar bepaalde producten. Producten uit het moederland die hier gemist worden. Vandaar dat er producten worden aangeboden als Sushi en CousCous.

MEGA Milieu bewustzijn > MAXI Duurzame energie > MICRO Energie label

Het is steeds belangrijker, in een wereld waar grondstoffen opraken en waar we steeds meer last krijgen van de vervuiling, om milieu bewust om te gaan met de wereld. Zo wordt er steeds meer de nadruk gelegd op het recyclen van producten en worden er al auto’s ontwikkeld op stroom. Dit allemaal op de wereld niet teveel te belasten en vooral om rekening te houden met de aarde en haar natuur.  Door dit bewustzijn worden er manieren van energie ontwikkeld die bijdragen aan een schoner milieu en die minder schade toebrengen. Voorbeelden hiervan zijn windenergie, zonne-energie etc. Ook hier worden steeds meer producten op aangepast. Niet alle producten kunnen makkelijk worden verkocht. Zo koop niet iedereen een zonnepaneel of een eigen windmolen.


Het is echter wel belangrijk voor de consument om te weten welke producten slecht zijn voor het milieu, welke niet en alles daartussenin. Zo kan de consument een betere keus maken en is het energielabel op producten een boost en concurrentiepunt voor bedrijven om rekening mee te houden. Hierdoor zullen zij ook steeds milieuvriendelijkere producten gaan produceren.

Trend van vroeger

MEGA Amerikanisering > MAXI Fastfood > MICRO McDonalds

 Amerikanisering is het overnemen van amerikaanse gewoontes. Ook dit heeft te maken met de globalisering in de wereld. Sommige mensen zijn van mening dat dit komt door de vaak opdringerige cultuur van het land. Merken en bedrijven die wereldwijd opereren en Amerikaans amusement dat alle televisies en bioscopen vult.
Fastfood ofwel snel voedsel, is de verzamelnaam voor voedsel dat snel bereid is, snel geserveerd wordt en relatief goedkoop is. Het is een industrie die voorkomt uit de behoefte om snel te kunnen eten vanwege het steeds minder tijd hebben. De oorsprong van ‘ het snelle eten’ gaat al ver terug in de tijd. Zelfs  in de middeleeuwen bestonden er al kraampjes waar er snel brood en wijn gekocht kon worden. De industrie zoals wij die nu kennen begon pas in 1921. Het Amerikaanse bedrijf White Castle richtte in dit jaar voor het eerst een fastfood restaurant op in Wichita, Kansas. 


Door het steeds meer Amerikaneseren van de wereld rukte ook andere fastfoodketens zich op, ook in Nederland. De bekenste fastfoodketen in Nederland is De Febo. Tegenwoordig is amerikansering geen trend meer maar gewoon voluit geaccepteerd binnen onze samenleving en altijd aanwezig.



MEGA Individualisme > MAXI Afzetten tegen de maatschappij > MICRO Hanenkam

In de jaren 70 was individualisme erg belangrijk. De persoon voor de groep, doen waar je zin in hebt en je leven vooral zo invullen zoals jij dat wil. Eigenlijk een hele mooie gedachte.


Uit dit individualisme groeide een gevoel van ‘het afzetten tegen de maatschappij’  Dit was vooral een jongerencultuur. Een cultuur die wantrouwen tegen de grote ideologieen had en de autonomie van het individu centraal steld. Wederom dus de persoon die centraal staat. Het anders zijn dan andere was hierin misschien nog wel het allerbelangrijkst. Deze cultuur werd de Punkcultuur genoemd.


De Punkcultuur was zowel een muzikale als een sociale beweging. Ze zetten zich vooral af tegen het klassensysteem, waarin mensen met geld belangrijk waren. Het was belangrijk binnen de beweging    om te zijn wie je wilde zijn en daar hoorde weer gekke stylen bij. Zo werd de hanenkam geboren. Dit ook als statement en om af te zetten tegen de gevestigde orde en tegen dat wat ‘normaal’ werd bevonden.
   
http://nl.wikipedia.org/wiki/Punk_(cultuur)

Geslaagd concept van vroeger
MEGA Media > MAXI Vermaak > MIRCO Big Brother


Na de komst van de televisie als media werd vermaak heel belangrijk. In het begin is alles nog nieuw en anders maar na de loop van de jaren is er veel hetzelfde op de televisie geweest en wordt het steeds minder interessant om te kijken. Het is voor televisiemakers dan ook een moeilijke taak om steeds met nieuwe en vooral vernieuwende programma’s te komen.

Om een concept te ontwikkelen dat niemand van de concurrentie maakt moet je grenzen doorbreken. John de Mol kwam in 1999 met een baanbrekend concept wat over heel de wereld verspreid zou worden. Big Brother. Het concept was een huis waarin een aantal onbekenden worden samengebracht en 24 uur per dag zouden worden gefilmd. Ze moesten opdrachten uitvoeren en iedere week werd ere en bewoner het huis uitgestemd.

Mensen herkenden zich in de bewoners die, voor ze opgesloten werden, normale levens leiden. Het extreme in de show was vooral wat de kijker trok en het sensatiegehalte was dus hoog. Zonder schaamte werden er afleveringen gevuld met ruzies, seks en problemen. Iets was het leven van de kijker wellicht minder erg maakte en daarom misschien ook minder erg maakten??
Het concept Big Brother was de start van vele realityshows en is baanbrekend geweest voor de televisie wereldwijd.
http://trendsformu.wordpress.com/2010/02/16/geslaagden -concept-van-vroeger/


Mislukt concept

Waar Big Brother het meest programma van de afgelopen decennia is lijkt het concept Secret Story de grootste flop van het decennia te worden. Hoe kunnen programma’s die van buiten zo op elkaar lijken zo verschillend score? De show gaat over een aantal mensen dat met elkaar in een huis wordt gestopt in Portugal. Allemaal hebben ze geheimen, het een nog saaier als het andere. Ze moeten elkaar geheimen zien te raden door middel van opdrachten en clues in het huis. Iedere week wordt er een bewoner weggestuurd.

De grootste tegenstellingen waarmee Secret Story verschilt van Big Brother zijn de hoogtepunten. Kwamen er in Big Brother nog ruzies en seksscenes aan bod, in secret story gaat iedereen vredig en bijna saai met elkaar om. Een ander sterk punt van Big Brother was ook ‘de gewone man’ Je kon je bijna identificeren met de bewoners. Bij Secret Story hebben de bewoners ‘geheimen’ als: ‘ Ik ben van adel’ of ‘ Ik ben miljonair’ Geen onderwerpen waar de gewone kijker zichzelf in terugziet.
http://www.blogaholics.nl/de-flop-die-secret-story-heet/

















Concept ontwikkelaar

Lady GaGa
Het is misschien raar dat ik deze vrouw heb gekozen maar in mijn ogen heeft zij naast het ontwikkelen van geweldige muziek een heel concept om haar heen bedacht waaraan allemaal producten en andere concepten hangen. Ik heb het hier over Lady GaGa. In 2009 brak ze door met het nummer pokerface waarna ze alleen nog maar meer is gegroeid.


 Los van haar muziek is Lady GaGa ook een fashion icon een vertegenwoordiger van de gay-community en een queen voor de ‘misfits’ van deze wereld. Voor iedereen die zich anders voelt dan andere en zich niet geaccepteerd voelt in de maatschappij. Om deze mensen aan je te kunnen binden is ontzettend knap en slim. Of je nou van haar muziek houdt of niet er zijn zovelen die haar verhaal begrijpen en zich juist daarom aansluiten bij ‘the little monster’ Ook dit is weer een concept wat vasthangt aan haar emperium. Mensen die zich nooit ergens hebben thuisgevoeld hebben nu het idee dat ze horen bij de groep van ‘The little monsters’ 
Hierdoor stijgt de cd verkoop en alle merchandise die daarbij hoort.





Concepten

Internetbankieren

Dit is het concept voor het zorgen voor je bankzaken via internet. De gebruiker kan 24 uur per dag geld overmaken, ontvangen etc. Vrijwel alle grote banken in Nederland hebben de mogelijkheid voor hun klanten om te internet bankieren. De beveiliging over het internet bankieren is bij iedere bank verschillend. Wel wordt privacy steeds weer belangrijker. Om je te onderscheiden van je concurrentie gaan banken wellicht in de toekomst weer meer klantgericht werken, waarmee ik wil zeggen; met echt contact met de klanten.

The Voice of Holland

2010 was het jaar van The Voice of Holland. Een talentenjacht dat ‘Popstars’ en ‘Hollands got Talent’ ver achtre zich liet. De show gaat puur alleem om de stem (zo wordt er gesuggereerd)  De juryleden zitten bij de auditie omgedraaid en dus met hun  rug naar de kandidaat toe hierbij wordt er dus alleen afgegaan op de stem. Ook de rest van de zoektocht naar ‘The Voice’ is spectaculairder dan welke andere talentenjacht dan ook. De show maakte ook erg goed gebruik van interactieve media als Facebook, Twitter etc. Sinds enkele weken is de show ook te zien in de Amerikaanse vorm en ook daar is het een geweldig succes.

--> http://www.youtube.com/watch?v=R2GtWFWJFT0












Trend van de toekomst
‘Van binnen uit mooier worden’

MEGA schoonheid > MAXI schoonheids producten > MICRO producten binnenuit

Het is vandaag de dag steeds belangrijker om mooi te zijn. Schoonheid is bijna het belangrijkste in de wereld geworden. Er bestaan al jaren crèmes tegen rimpels, zeepjes tegen puistjes en zalfjes die overtollig vet s’nachts laten verdwijnen. Allemaal erg bekend en veel verkocht.

Er zijn echter al merken bezig met producten die van binnenuit werken. Geen garantie dat zoiets werkt maar het wekt het vertrouwen op bij de klant wanneer iets van binnenuit zijn werk doet. Men vertrouwt het lichaam. Zo zijn er drankjes met aloë vera stukjes erin die men drinkt. Dit drankje schijnt goed te zijn voor de huid. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van een laser die het vet in het lichaam omzet in vloeistof waardoor je je overtollig vet ‘ uitplast’ Zeer geliefd in Amerika.

In de toekomst denk ik dat er steeds meer van zulke producten op de markt zullen komen. Men wil  niet meer crème smeren tegen rimpels maar liever iets drinken waardoor het lichaam wordt gestimuleerd de rimpels tegen te gaan. Hoe het uit gaan werken letterlijk en figuurlijk gaan we meemaken in de toekomst.



Belangrijke trendwatchers
 
Ook dit is misschien niet helemaal wat je zou verwachten bij een trendwatcher maar ik heb een bedrijf genomen. Een bedrijf als H&M. Binnen deze organisatie moeten er wel trendwatchers rondlopen die weten wat er in de mode is. Zij gaan de modeshows af, hebben veel connecties met beroemde ontwerpers en houden alles op het gebied van fashion in de gaten.

Veelal werkt het zo dat beroemde ontwerpers tijdens de fashionweek van london, NY en Milaan hun creaties laten zien. H&M en andere ketens die toegankelijker zijn voor het ‘normale’publiek nemen deels deze trends over en zetten die om in hun eigen kleding. Als er op de fashion week veel kleur en veren voorbij komt lopen, dan zetten de winkels als H&M en Primark enzovoort dit weer om in hun eigen kleding. Zo loop ook jij voor een lagere prijs er precies bij volgens de laatste trends.




                    Goede concept lancering

‘De grote donorshow’

Soms moet je mensen shoqueren om ze aan het denken te zetten. Het is al weer een tijdje geleden maar iedereen kent deze show vast nog wel. Op I Juni 2007 kwam BNN met ‘De grote donor show’ In dit live uitgezonden televisieprogramma was het de bedoeling dat een ongeneeslijk zieke vrouw die leed aan een hersentumor, uit drie nierpatienten een persoon moest kiezen die haar gezonde nier zou krijgen. Via sms konden kijkers stemmen en hun mening geven over wie zij vonden dat er gekozen moest worden. Pas op het kies moment van de avond zetten presentator Patrick Lodiers de show stop en kwam met de waarheid. Het was een stunt. Maar wel een hele goede.

Heel veel mensen waren geshoqueerd en de volgende dag was het onderwerp van gesprek. Dat kan ook niet anders, er keken namelijk meer dan 1,2 miljoen mensen naar ‘De grote donorshow’ De show was bedoeld om te laten zien dat het, een paar jaar na het overlijden van BNN oprichter Bart de Graaff, nog steeds heel moeilijk was om een nier te krijgen. Hierdoor werd ook in de show gebruik gemaakt bekende mensen als ‘trendsetter’ Niet helemaal gepast bij dit onderwerp maar als bekende mensen zo’n probleem aankaarten en laten zien dat zij ook donor zijn doen andere mensen dit misschien sneller na. Dit alles moest natuurlijk bijdragen aan het meer verkijgen van donoren en dat is denk ik ook wel gelukt. De mensen moesten eerst op deze drastische manier wakker geschud worden. Of een verdere campagne veel effect heeft gehad weet ik niet, maar de lancering was in ieder geval iets wat niemand meer vergeet.


Cup-a-soup








Als je zegt cup-a-soup, dan zeg je ‘Nu even niet!’ een briljante conceptlancering van een bestaand product maar dan aan een nieuw publiek. In oktober 1998 werd er een nieuwe reclame van Cup-a-soup geintroduceerd. Dit om het product aan een nieuw publiek te kunnen verkopen. De eerste reclame met manager John ‘Succes is een keuze’ is een groot succes. Er worden zo’n 24 miljoen extra porties Cup-a-soup verkocht dat jaar. Rond deze nieuwe reeks wordt ook het motto ‘Vier uur Cup-a-soup, dat zouden meer mensen moeten doen’ geïntroduceerd.

De 2e reclame binnen deze nieuwe reeks is met manager Sjors, gespeeld door Ruben van der Meer. Deze manager, ‘ik ben geen manager, ik ben een inspirator’, is de motivater van het bedrijf. Heel de dag spoort hij mensen aan, geeft positieve energie en is er voor iedereen. Het enige moment dat Sjors niet gestoord wil worden is om 4 uur, wanneer het tijd is voor zijn Cup-a-soup moment. Wanneer hij toch gestoord wordt roept hij ‘ NU! EVEN! NIET! Kunnen jullie dan helemaal niets alleen? Stelletje hufters!’ later verontschuldigd hij zich hiervoor bij zijn collega’s met de woorden: ‘ Zeg het maar: Sjors, je bent een eikel’  Ook deze reclame wordt een gigantisch success. Een nieuwe doelgroep was bereikt.

è http://youtu.be/PUt5YKjVfWghttp