Sam

Trends nu
Microtrend: Botox
Maxitrend: Plastische chirurgie
Megatrend: Jonge en gezonde uitstraling willen hebben 

Het uiterlijk van het lichaam speelt voor de mens van nu een belangrijke rol in het dagelijks leven. De mens streeft naar perfectie van het uiterlijk, zelfs als de oudere leeftijd nadert. Een logische maxi trend die hierbij ontstaan is, is de opkomst van de plastische chirurgie. Door de rimpeltjes, blubber buikjes en chronische wallen weg te laten opereren zal de jeugdige uitstraling behouden worden. Toch is het ook een trend onder de jongere mens. Bezit je toch net niet de cupmaat die je wenste of had je toch liever een kleine neus in plaats van een wat puntige? Voor de plastisch chirurg geen probleem. Een belangrijke microtrend bij deze maxi trend is botox. Botox is het eiwit dat prikkelopdrachten naar zenuwen blokkeert en er zo zorgt voor wegwerking van rimpels maar ook voor bollere wangentjes en vollere lippen. De perfecte injectie voor perfectie.





Microtrend: Twitter
Maxitrend: Social Media
Megatrend: Individualisering

Wat de mens van nu ook erg interesseert is: zichzelf. De individualisering is een megatrend op dit moment. Door een speciale website aan te maken met alleen maar informatie over jezelf, kan de mens deze gevoelens bevredigen. Van foto’s en video’s van jezelf tot wat je favoriete boek is en waar je deze gekocht hebt: alles over jezelf kun je delen via social media als Facebook en Hyves. Toch gaat het nog een stukje verder. De microtrend Twitter zorgt ervoor dat de mens de hele dag aan zijn/haar vrienden kan laten weten wat er op dat moment gebeurt in het leven. Mededelingen als ‘’Ik zit nu in de trein naar Utrecht’’ en ‘’Ik eet vanavond friet’’ blijken geuit te moeten worden via een dergelijk social media website. 


Trend van de toekomst
Microtrend: meerderheid van huishoudens op zonne-energie
Maxitrend: Duurzame energie
Megatrend: Milieubewustheid


Een gezonde wereld in de toekomst is een doel voor de mens van nu. De aarde moet immers doorgegeven worden aan de kinderen en kleinkinderen. Op allerlei manieren probeert de mens de aarde in goede staat te houden. Je kunt dit zeker een megatrend noemen. Eén van de manieren om de aarde gezond te houden is door gebruik te maken van duurzame energie. Zo hebben we al een lange tijd windmolens die zorgen voor energie.  Een opkomende trend voor de toekomst wordt, denk ik, zonne-energie. Je merkt dat er nu al wat huishoudens gebruik van maken. Ik denk dat het een microtrend wordt in de toekomst om 
gebruik te maken van zonne-energie. De mens wil zo voorkomen dat de aarde schade oploopt aan de grote hoeveelheden stroom die er gebruikt zullen worden in de toekomst. Mede door meer technische snufjes die er zullen bijkomen in het heden zal er meer energie nodig zijn. Zonne-energie is hier een logisch trend bij als je het mij vraagt. 





Trends uit het verleden
Microtrend: De mobiele telefoon
Maxitrend: makkelijk bereikbaar willen zijn
Megatrend: Technologie

Toen er in 1956 voor het eerst gebruik gemaakt kon worden van een mobiele telefoon
In het verleden werdt er hard gewerkt aan de technologie. Machines moesten het harde werk van de mens uit handen nemen. De technologie kon ook gebruikt worden voor vele doeleinden. Eén daarvan is makkelijk bereikbaar zijn. Iedereen wilde de gehele dag bereikbaar zijn voor vrienden en familie. Zo was communiceren makkelijker. De logische en handige microtrend hierbij was dus de mobiele telefoon. Rond 1995 werd de mobiele telefoon pas een echte trend.  De mens was zo 24 uur per dag bereikbaar.















Microtrend: Hippies
Maxitrend: tegenculturen
Megatrend: afzetting tegen materialistische maatschappij

Rond de jaren ’60 werd de maatschappij steeds materialistische door de voortgang in de technologie. Een deel van de bevolking, vooral de jongeren, waren hier op tegen. Zij zagen het als onnatuurlijk en als slecht voor het milieu. Mensen met deze zelfde opvattingen gingen zich groeperen. Zo ontstonden er tegenculturen: groepen mensen die zich op hun manier afzette tegen de materialistische maatschappij. Eén van deze tegenculturen waren de hippies. De hippies waren voor vrijheid, creativiteit en plezier. Ze droegen kleurrijke kleding en gebruikten vaak ook drugs. Het belangrijkste doel dat door de hippies werd nageleeft was de liefde. Ze wilden een wereld zonder oorlog, haat en vol van vrede. De hippies waren een belangrijke trend omdat ze taboes doorbroken hebben. Zo zorgden ze ervoor dat er over seks en drugs gesproken kon worden.


Bakas: Een bekende trendwatcher


Een bekende trendwatcher is meneer Bakas. Hij is één van de meest gevraagde trendwatcher en bekroont met de titel dé multiculturele zakenman van 2008. Hij schreef zes boeken: The Future of Faith, The future of human kind, Megatrends in a new energie era The future of capitalism en de future of love. In november 2009 kwam zijn boek ‘’The Future of Finance’’ uit. Dit boek beschrijft de trends binnen de financiële branche en de  financiële trends van de toekomst Het boek werd een groot succes en zelfs het Obama-transitieteam heeft een exemplaar van het boek in bezit. Hij vertelt in zijn boek dat de crisis twee jaar zal duren en dat er meer energie-economie en vergroening zal zijn.  Na de presentatie van zijn boek werd uitgenodigd door de president van Ijsland om advies te geven over de aanpak van de kredietcrisis. Naast het schrijven van boeken geeft Meneer Bakas veel lezingen. 

In een interview vertelt hij dat hij werkt vanuit zijn intuïtie. Hij voelt het aan. Vervolgens nadat hij het aanvoelt gaat hij op zoek naar bewijzen. Voor hulp schakelt hij een specialisten uit de branche waarin hij een toekomstige trend gevonden heeft in. Hij interviewt ze en vat die informatie samen. Vaak wordt hij bekritiseerd om zijn voorspellingen maar toch blijken er veel uit zijn boeken te kloppen. Meneer Bakas denkt dat een trendwatcher erg belangrijk is aangezien zij wetenschappers en  zakenmensen een denkrichting bieden.
  

Concepten

Concepten van nu:

The voice of Holland



2010 was het jaar van ‘’The voice of Holland’’. Na alle talentenjachten als ‘’Popstars’’,  ‘’X-factor’’, ‘’Idols’’ en ‘’Hollands got talent’’, kreeg Nederland er weer een talentenjacht bij. John de Mol had een nieuw concept voor een talentenjacht ontwikkelt. Het grote verschil tussen ‘’The voice of Holland’’  en alle andere talentenjachten is de auditie ronde. De stoelen van de juryleden zijn omgekeerd. Zij horen dus alleen de stem. Als de stem goed genoeg klinkt kan het jurylid op de rode knop drukken en draait de stoel om. Op dit moment kiest het jurylid er automatisch voor dat de artiest door naar de volgende ronde gaat. Het uiterlijk is zo dus totaal onbelangrijk. Elk jurylid coacht een team artiesten. Na de auditie ronde volgt de ‘’battle’’. Hierin strijden binnen een team de artiesten tegen elkaar. De coaches houden zo hun beste artiesten over. Bij de liveshows  van ‘’The voice of Holland’’ strijden de coaches met hun teams tegen elkaar en valt er elke week van iedere coach één artiest af.  Het concept is anders dan de anderen, en de kwaliteit is overdonderd. Het is concept is dan ook verkocht aan meerdere landen. Het eerste seizoen van ‘’The voice of Holland’’ was een groot succes. Ben Saunders, wie kent hem niet?


Easy order kiosk




Sinds een paar maanden hebben een aantal Macdonalds in Nederlands Easy order Kiosken. Er staan touch screen beeldschermen in de Macdonalds waarop je jouw bestelling kan doen. Je stopt je betaal pas in de automaat en typt vervolgens wat je allemaal wilt hebben en betaalt. Vervolgens print de Easy order Kiosk een bon met een nummer erop. Je loopt naar de Easy order balie en merkt dat je bestelling al klaar is of zo goed als klaar staat. Een handig concept voor de consument en de werknemers. De consument heeft een duidelijk beeld van wat er allemaal te kiezen is. Op het beeldscherm is namelijk alles te zien.  Ook heeft de consument sneller zijn of haar eten. Voor de werknemers van de Macdonalds lijkt het mij ook een verbetering. Minder haast en heel easy!

















Een belangrijk concept uit het verleden

De fiets
Een concept dat ooit bedacht is en nu niet weg te denken is: de fiets. De mens was op zoek naar een middel om sneller vooruit te komen. Het begon met een loopfiets. Afzetten moest bij deze fiets met je voeren. Het bestond uit twee wielen die verboden waren via een houten balk. Dit stelde nog weinig voor. Deze fiets ging voor de mens niet snel genoeg. De opvolger van de loopfiets werd een fiets met een groot voorwiel. Het zadel zat boven dit grote wiel en dus was het altijd moeilijk om erop te klimmen. Deze fiets viel ook zeer gemakkelijk om. Daarom werden er driewielers gebouw. Rond 1960 kwam de trapfiets. Een stratenmaker uit Parijs maakte de eerste trapfiets. Deze fiets werd gemaakt van hout en ijzer en werd de vélocipede genoemd. Rond 1980 sloeg het concept over naar Nederland. James Starley en John Starley maakten toen een fiets met twee gelijke wielen en een ketting. Het werd de veiligheidsfiets genoemd. De luchtbanden kwamen er later als verbetering bij. De fiets is een  belangrijk concept omdat het nog steeds miljoenen mensen dagelijks van A naar B brengt. Voor vele mensen is de fiets onmisbaar.

De loopfiets




Een mislukt concept
John de Mol kwam in 2005 met het concept voor een televisiezender Talpa(Betekent Mol). De zender beloofde een groot succes te worden. Mooie televisieprogramma’s als gooische vrouwen, Barend en van Dorp, de gouden kooi en voetbal vrouwen werden uitgezonden en John de Mol leek het allemaal op orde te hebben. Toch bleek een jaar later dat Talpa niet lekker liep. Dit had een aantal oorzaken. Ze hadden flinke concurrentie met RTL en Nederland 2 en had Talpa imagoproblemen. Er was geen duidelijke doelgroep voor de zender. Ze hadden een te groot verschil tussen de programma’s die er uitgezonden werden. Van voetbal tot vrouwenseries maar ook vunzige reclamespotjes. Het imago van de zender werd zo niet al te positief. Hij stopte ook bakken met geld in grote tv-bekendheden, dure formats en uitzendrechten voor eredivisievoetbal voor zijn zender, maar toch flopte het. In 2007 flopte het en ging Talpa van de buis.

Conceptontwikkelaar

John de Mol


John de Mol is dé televisieproducent en format bedenker van nu. Zo is hij dus ook een groot concept ontwikkelaar. Dan te bedenken dat deze man in zijn jeugd profvoetballer wilde worden. In 1979 richtte John de Mol zijn eigen productie bedrijf ‘’John de Mol Producties’’ op. Dit bedrijf was in het begin totaal niet succesvol. Het eerste succes vond John de Mol in de serie ‘’Medisch Centrum West’’.  1994 was het jaar dat John de Mol samen ging werken met Joop van de Ende. Endemol noemde zij hun bedrijf. De grote doorbraak voor Endemol was het format ‘’Big Brother’’.  Wereldwijd werd dit format, gecreëerd door John de Mol, een groot succes.  Andere bekende formats van John de Mol zijn: Geer & Goor over de vloer, De gouden kooi en Idols. Een recent format van John de Mol is ‘’The voice of Holland’’, waar ik al eerder over sprak. 20 april 2011 werd bekend dat John de Mol de zender SBS overneemt. Hier zullen wij dan ook weer veel van zijn formats kunnen zien. 



Een slechte concept lancering

Groene ketchup van Heinz


Heinz kwam op de markt een groene ketchup. Een zelfde smaak maar een andere kleur. Ze dachten hiermee vernieuwend te zijn maar sloegen de plank totaal mis. De consument vroeg zich af waarom zij een product dat al goed was, aangepast hadden? Kinderen lusten geen groene ketchup en het product flopte. Voor veel kinderen geldt: Wat de boer niet kent, een hij niet De lancering had, naar mijn mening, groter aangepakt moeten worden. Als er een hype met een campagne rondom de groene ketchup gecreëerd was, had het misschien een kans gehad. Misschien als ze de smaak ook veranderd hadden dat het dan wel iets was geworden. Een grote fout die er namelijk gemaakt is is dat ketchup bestaat sinds 1800. Al zo’n 200 jaar is ketchup rood. Al generaties lang eet men rode ketchup wat een reden is dat het nu in een andere kleur niet aansloeg. 







Een goede concept lancering

De dongel

In 2008 kwam KPN met de commercial die iedereen wel kent: ‘’goeiemoggol’’. De hele commercial werd er gesproken in SMS-taal. De reclame ging over telefoons met toetsenbord, voor makkelijker SMS-en. Deze commercial werd een hype en iedereen imiteerde de personages uit de reclame. De commercial die hierop volgde presenteerde het nieuwe concept van KPN: De dongel. In de commercial spraken de personages weer normaal aangezien zij een net bedrijf waren geworden. Als zij in een vergadering zitten over het nieuwe concept ‘’De dongel’’ in een restaurant, komt er een kennis binnen. Hij stopt bij de tafel en begint de SMS-taal te spreken. De bedrijfsleden schieten in de lach en de kennis gaat door tot grote ergernis van de leider van vergadering. ‘’De dongel voor onderkwek of op flapkantie’’. Iedereen kende ook weer deze reclame en zo ook de dongel. Ik vind het een erg goede lancering omdat iedereen de commercial kent en zo het product in opspraak is. Nog steeds bij het spreken over een dongel moet ik altijd even aan de reclame denken, en ik ben daar niet alleen in denk ik. Het concept ‘’de dongel’’ was kwam ook op een goed moment. De lancering was voor de opkomst van de smartphone en iedereen wilde toch onderweg ook gebruik kunnen maken van internet op de laptop. Het concept en de lancering waren erg sterk.