Jan Rijkenberg



Jan Rijkenberg is medeoprichter en partner van BSUR Concepting. Dit is een international creative consultancy in Amersterdam. Het bureau is gespecialiseerd in het creƫren van nieuwe werelden voor merken en zij adviseren opdrachtgevers over brand creation, re-concepting, brandportfolio management etc. Huidige klanten zijn Davidoff, Bacardi, Wrangler en radio 538. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam. Zijn partner is Joost Perik.
Jan Rijkenberg en zijn partner werken vanuit de ‘ziel’ van het merk. Zij willen concepten ontwikkelen in de heilige overtuiging dat elk merk een eigen mentaliteit dient te hebben, die in alles wat maar communicatie heet moet worden uitgedragen. In het bedrijf werken mensen met een sterke persoonlijkheid en die ergens voor staan. Jan en zijn partner willen dat mensen die sterke kanten tot bloei kunnen laten komen. De zwakke punten verbeteren vinden zij verloren energie. Hoe meer nationaliteiten, kleuren, geaardheden en overtuigingen, hoe meer vreugd.



In zijn boek ‘’concepting’’ legt Jan Rijkenberg uit dat de marketing van nu niet meer gericht is op het product maar op het overbrengen van een merk of een visie. Het gaat niet meer om het gebruiken van het product, maar het zijn van de persoon die dat product gebruikt. Het gebruiken van een product wordt dan gezien als het aannemen van een houding.
Jan Rijkenberg haalt vooral zijn inspiratie uit Desmond Morris met zijn boek De Naakte Aap. Desmond laat de economische marketingboeken voor wat ze zijn. Om merken te bouwen gaat het om hoe het individu denkt, voelt en handelt in de groep. Desmond Morris zijn boeken herinnert men eraan dat men nog steeds handelt vanuit allerlei oerdriften.