Conceptlancering


Bij het maken van een campagne kan je gebruik maken van een trendcirkel. 
Voordat je begint met het maken begin je met de groepen die je wilt bereiken op de goede plaats in de cirkel te plaatsen. Wat ook erg belangrijk is, is het nagaan wie je doelgroep wordt. Als je weet wie je doelgroep is kan je daar goed op inspelen.  


Belangrijk is ook de  manier waarop je een concept gaat promoten. Je moet inspelen op de communicatiemiddelen die door de doelgroep veel worden bekeken. Als je een concept wilt promoten voor jongeren, dan is Internet een geschikte middel. Als je een concept voor volwassene verzint kan je beter gebruik maken van posters en flyers.


Je moet ook goed nadenken over wat voor een boodschap je wil overdragen aan je doelgroep en hoe je deze boodschap wil over brengen. 
Er zijn drie soorten boodschappen: rationele, emotionele en morele. Rationele boodschappen geven de voordelen van een product aan. 


Emotionele boodschappen wekken negatieve of positieve emoties op die een motivatie tot kopen vormen. Een morele boodschap helpt mee tot het besef van goed en kwaad bij het publiek.


Als je weet welke boodschap je voor je campagne gaat gebruiken kies je welke communicatiekanalen je gaat gebruiken. je kunt voor een persoonlijke of onpersoonlijke manier kiezen.


Als je al deze stappen hebt gevolgd kun je nu je concept lanceren.