Caya

Trend van vroeger:

Auto

Een belangrijke microtrend van vroeger is toch wel de auto.Rond de 18e eeuw waren mensen al in staat om zich steeds meer te verplaatsten. Denk bijvoorbeeld aan paard en wagen, fietsen en stoomtreinen. Omdat de mens zich nog sneller wilde verplaatsen, werd rond  1885 de eerste auto met verbrandingsmotor gebouwd door Karl Benz.
Dit leek erg op de kar van het paard en wagen maar had een verbrandingmotor als krachtbron.
Deze uitvinding werd erg populair omdat mensen zich nu nog sneller en makkelijker konden verplaatsen. Na 1855 kwamen er dan ook steeds meer soorten auto met en verbrandingsmoter.  Wel waren deze auto’s nog erg duur en meer een rage onder de welgestelde bevolking. Begin 20 ste eeuw  kwam de eerste betaalbare auto voor de normale bevolking. Dit was het begin van de auto industrie.
Tegenwoordig kan je niet meer zeggen dat de auto een microtrend is. De auto is op zichzelf uitgegroeid tot een megatrend en niet meer weg te denken. Je ziet dus dat deze micro trend van vroeger heeft doorgewerkt op het dagelijks leven.






Bronnen: 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Trend van vroeger:
Verzuiling



Een belangrijke trend van vroeger is toch wel de verzuiling. Dit kwam aan het begin van de twintigste eeuw op en hield aan tot ongeveer 10 jaar na de tweede wereld oorlog.
De verzuiling ontstond door de verschillende soorten goddienst die in Nederland leefde. Omdat de goddiensten zich van elkaar wilde onderscheiden werden de verschillende geloven in een soort hokjes onderverdeeld.
De grootste zuilen die we kunnen onderscheiden uit die tijd zijn dan ook de protestants-christelijke zuil,  de rooms-katholieke zuil en  de socialistische zuil. Deze zuilen hadden ieder hun eigen kerk, politieke partijen, scholen, ziekenhuizen, kranten, radio, winkels ect.
Hierdoor leefde de mensen van de verschillende zuilen totaal langs elkaar heen. Het was soms zelf zo erg dat mensen uit de ene zuil geen baan konden krijgen bij een ander zuil of dat mensen uit een bepaalde zuil geweigerd werden in winkels van andere zuilen.
Ongeveer tien jaar na de tweede wereld oorlog werd de verzuiling minder. Dit kwam onder andere omdat de zuilen tijdens de tweede wereld oorlog met elkaar moesten samenwerken om te overleven. Ook werd er een eenheidsparij opgericht, de Nederlandse Volksbeweging, hier kon iedereen zich bij aansluiten ongeacht uit welke zuil hij/zij kwam.
Naast de tweedewereld oorlog heeft ook de televisie bijgedragen aan de ontzuiling. Door de televisie was het mogelijk om bij elkaar als het ware in de zuil te kijken. Op die manier kwam men er achter dat er niet zo veel verschil zat tussen de verschillende zuilen.
De verzuiling is belangrijk geweest en ook nu is dat nog merkbaar. Een politieke partij uit de tijd van de verzuiling is de C-HU, oftewel de Christelijke-Historische Unie. Deze politieke partij kwam uit de protestants-christelijke zuil. Na de ontzuiling is de C-HU samen met nog en paar andere politieke partijen uit die tijd samengevoegd tot het tegenwoordige CDA. Je ziet dus dat de verzuiling heeft bijgedragen aan de tegenwoordige politieke partijen.  Ook al is er tegenwoordig geen sprake meer van verzuiling in Nederland, toch zie je dat deze tijd door heeft gewerkt in het huidige Nederland zoals wij dat nu kennen.

Bronnen: 
http://www.scholieren.com/werkstukken/25159

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Trend van nu:
Huismerken

Omdat we tegenwoordig leven in een, economische gezien, moeilijke tijd hebben de meeste mensen minder te besteden.
De voornaamste oorzaak hier van is natuurlijk de economische crisis die al vanaf 2007 aan de gang is. Door die economische crisis hebben de meeste bedrijven maar natuurlijk ook huishoudens minder geld en dus ook minder te besteden.
Om toch de maand door te komen moet de consument natuurlijk ergens op bezuinigen. Een logische keuze is dan bezuinigen op je dagelijkse benodigdheden en zo dus ook de boodschappen. Ineens zijn die laag geprijsde  huismerken  heel erg aantrekkelijk en bespaar je een hoop geld.  Deze trend zal nog wel even voortduren aangezien de economische crisis nog lang niet voorbij lijkt te zijn. Maar ook wanneer de economische crisis plaats zal maken voor betere tijden zal het nog even duren voor de consument zich weer op de A - merken zal richten. We moeten er natuurlijk eerst wel zeker van zijn dat die crisis echt helemaal voorbij is.

Bronnen:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Trend van nu:
Biologische eten

Steeds meer mensen worden zich bewust van wat ze eten. Ook vragen ze zich steeds meer af waar het nou eigenlijk vandaan komt en onder welke omstandigheden dit geproduceerd wordt.
Denk bijvoorbeeld aan eieren en varkensvlees. Vroeger werd er in de supermarkt vrijwel alleen maar eieren van leg batterij kippen verkocht en varkens vlees van teveel varkens in te kleine hokken. Tegenwoordig is dit gelukkig anders en is er veel meer keuze in eieren of varkens vlees zoals vrij uitloop eieren en biologische varkensvlees.
Waarom mensen steeds vaker kiezen voor biologische producten zoals bijvoorbeeld vrije uit loop eieren of biologische vlees hebben verschillende redenen. Ten eerste zijn de producten gezonder, zo bevatten ze geen bestrijdingsmiddelen of geur- kleur- of smaak stoffen. Daarnaast worden de producten onder veel betere omstandigheden geproduceerd. Zo scharrelen de kippen vrolijk buiten en hebben de varkens de ruimte om in de modder te kunnen rollen. Consumenten vinden dit belangrijk en omdat ze inzien dat biologische eten op een goede manier geproduceerd worden kiezen ze hier steeds vaker voor en word het ook meer verkocht in de supermarkt.

Bronnen: 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Trend van de toekomst:
Baby op maat

Een toekomstige microtrend is denk ik baby’s op maat. Tegenwoordig is het al mogenlijk om het geslacht van je kindje van te voren te bepalen. In de toekomst zal dit nog uitgebreider worden. Medici zullen in staat zijn  om nog voor de geboorte van het kindje bijvoorbeeld  haar kleur aan te passen aan de wensen van de ouders.  Deze trend komt voort uit het perfectionisme. We leven in een maatschappij waar uiterlijkheid en perfectie van groot belang is. Het is tegenwoordig dan ook heel normaal om naar de plastische chirurg te gaan als je niet helemaal tevreden bent met je neus of je borsten. Het is dan ook zeker niet gek om te voorspellen dat mensen in de toekomst ook hun kindje willen perfectioneren. Door van te voren te bepalen wat voor haarkleur, oogkleur of geslacht je  kindje wordt past dit in het perfectie plaatje.
De piramide ziet er dan ook als volgt uit:


Door de medische innovatie is het mogelijk om niet alleen voor medische doeleinde operaties te ondergaan maar ook voor uiterlijke doeleinde. Tegenwoordig kost een borst vergroting helemaal niet meer zoveel geld en kan vrijwel iedereen dit laten doen.
Hierdoor wordt dus het perfectionisme gestimuleerd.  Mensen veranderen hun uiterlijk naar het perfecte plaatje wat ze van zichzelf hebben door middel van operaties.
In de toekomst zullen dus ook ongeboren kinderen hier aan mee doen.
 Bronnen:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Belangrijke trendwatcher:
Hilde Roothart

Een bekende en belangrijke trendwatcher is Hilde Roothart.
Ze begon met de studie modevormgeving aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten.
Ze heeft veel ervaring opgedaan in Parijs bij de stylingbureaus Peclers Paris en Lidewij Edelkoort.

Hilde Roothart
Daarnaast heeft ze ook nog in Nederland voor twee stylingbureaus gewekt genaamd: Günther Frank en Milou Ket.
In 1996 richten Hilde Roothart haar eigen trendbureau op, dit heet Trendslator en richt zich op het onderzoeken en vertalen van trends naar strategieën en concepten, markten en merken.

Daarnaast publiceert ze vaak over trends in tijdschriften en heeft ze meerdere boeken geschreven.
Ook geeft ze vaak gastlessen aan verschillende hogescholen.  
Hilde Roothart is ook spreker op bijeenkomsten over trends en toekomst, en ook is ze spreker geweest voor vele grote bedrijven als: ANWB, Bacardi-Martini, Heineken International, Ikea, KLM, KPN en nog vele anderen.

Bronnen:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Concept van nu:
De OV Chipkaart

Een concept van nu is toch wel de ov chipkaart.
Tegenwoordig hoef je geen aparte kaartjes meer te kopen voor de bus, trein, tram en de metro maar heb je één kaart die je overal voor kan gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen is geld te laten op de ov chipkaart en hij is klaar voor gebruik.
Het is een concept van nu omdat mensen tegenwoordig niet meer zoveel moeite willen doen, dus niet drie verschillende kaartjes willen kopen als ze op reis gaan.
Daarnaast is het voor het ministerie  ook een handige uitvinding. Zo weten ze altijd hoeveel mensen met een bepaalde bus, tram enz. reizen en kunnen ze hier beter rekening mee houden.

Bronnen:
http://www.ov-chipkaart.nl/?home=1

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Concept van nu:
Twitter

Een ander concept van nu is Twitter.
Twitter is een erg nieuw concept waarbij je kleine berichtjes (tweets) stuurt naar je eigen account. Je volgers ( mensen die jou tweets graag willen volgen) ontvangen dan gelijk een berichtje met je nieuwe geplaatste tweet. Op die manier weet iedereen altijd wat de ander aan het doen is en dat hoort natuurlijk bij de hedendaagse snelle samenleving waarin iedereen gelijk overal van op de hoogte is.
In 2009 is twitteren zelfs het woord van het jaar geworden en niet alleen de jeugd maar ook politici gebruiken het.
Je kan dus wel zeggen dat twitter een echt nieuw en goed concept is dat door diverse lagen in de samenleving gebruikt wordt.

Bronnen:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Concept van vroeger: 

Pokémon kaarten
Een belangrijk en succesvol concept uit het verleden is toch wel de pokémonkaart.
Dit concept is bedacht in Japan en was in eerste instantie een televisie serie. Later is dit uitgebreid met  onder andere de pokémonkaart. De officiële doelgroep waren kinderen tussen de 8 en 15 jaar oud, maar ook kleinere en zeker ook ouderen kinderen bezat grote stapels pokémon kaarten. Ze waren dan ook niet alleen verkrijgbaar in de speelgoed winkel, maar ook elke supermarkt en sigarenwinkel had deze goedlopende kaarten liggen. Zelfs tegenwoordig zijn de kaarten nog te koop, en hebben veel kinderen grote stapels pokémonkaarten die ze ruilen met hun vriendjes. Je ziet dus dat dit concept nog steeds bestaat en dat kinderen na al die jaren nog steeds in de ban zijn van deze kaarten. De slogan van pokémon is dan ook niets voor niets ‘’gotta catch them all’’ !
 Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pok%C3%A9mon
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Mislukt concept:
Talpa
Een voorbeeld van een mislukt concept is de televisiezender Talpa.
Veel bekende Nederlanders maakte voordat de zender te zien was al de overstap naar deze nieuwe zender. Ondanks dat en de vele nieuwe programma’s liep de zender niet zoals verwacht.
Dit kwam voornamelijk omdat er zoveel veschillende soorten televisieprogramma’s te zien waren zodat de zender niet echt een duidelijke doelgroep had. Daarnaast vonden de mensen de zender ook te amerikaans met veel lange reclameblokken en niet diepgaande programma’s.
Ook viel het als laatst uitzenden van de goede voetbalwedstrijden bij veel kijkers niet goed. Mede hierdoor kreeg de zender een steeds slechter imago.

Talpa heeft nog een tijdje volgehouden maar moest er uiteindelijk aan geloven en hield de zender op met uitzenden. Talpa is dus een slecht concept.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_(televisiezender)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bekende conceptontwikkelaar: 
Reinout Oerlemans

Reinout Oerlemand begon zijn carriere als acteur in de bekedende Nederlandse soap Goede Tijden Slechte Tijden. Later presenteerde hij ook veel programma’s zoals Idols en Wedden Dat .
In 2001 richtte hij samen met Robert van den Bogaard en Ronal van Wechem van Endemol een nieuw tvproductie bedrijf op genaamd Eyeworks.
Eyeworks produceert verschillende programma’s en formats in verschillende genres zoals drama, sport en reality.
Na vier jaar was Eyeworks al het op één na grootste tv productie bedrijf. Daarnaast hebben ze ook verschillende prijzen gekregen zoals in 2004 de televisiering.
Ook regisseert en produceert Reinout Oerlemans zoals bijvoorbeeld de filmhits Komt Een Vrouw Bij De Dokter, Gelukkige Huisvrouw en Newkids Turbo.
Reinout Oerlemans is dus echt een conceptontwikkelaar, die eigenhandig heel veel succes heeft behaald.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reinout_Oerlemans

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Goede conceptlandering:
Albert Heijn

Albert Heijn had een paar jaar geleden een erg slecht imago gekregen. Dit kwam voornamelijk omdat de AH gezien werd als de duurste supermarkt van Nederland. Dit schrikte de klanten af. AH wilde hier uiteraard verandering in brengen. Zo kwamen ze met nieuwe reclame spotjes, waarin de producten, de klantvriendelijkheid en de lage prijzen van AH centraal stonden. Ook waren de reclamespotjes erg grappig en hadden ze een terug kerend element namelijk de filiaal manager. Dit werkte heel erg goed en het imago van AH veranderende al snel in erg positief. Ook gaat AH met de tijd mee en hebben ze altijd wel een leuke campagne lopen zoals de voetbal plaatjes, wuppies en punten sparen voor de Efteling. Sinds kort hebben ze ook een App voor op de mobiele telefoon, de Appie. Op deze App kun je zelf je boodschappenlijstje maken, recepten opzoeken en hij verteld je welke producten in de bonus zijn.
Tegenwoordig is AH weer de nummer één supermarkt van Nederland!

Door deze conceptlandering is het imago van AH weer heel erg positief. Je kunt dus zeker zeggen dat dit een goede conceptlancering is!

Bronnen:
www.ah.nl/overah

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slechte conceptlancering:
Scarlet

De telefoon en internet provider Scarlet kwam een aantal jaar geleden met een wervingscampagne. Beau van Erven Dorens speelde de hoofdrol in de recalame van Scarlet waarin ij alleen gekleed was in een boxer. In deze reclame deelde hij mede wat Scarlet te bieden had.
De wervingsreclame liep zo goed dat Scarlet en te grote aanvraag van klanten kreeg. Scarlet kon dit niet aan en moest de campagne stop zetten.
Enige tijd daarna wilde Scarlet ook nog is een mobiele telefoon op de markt brengen. Deze mobiele telefoon, de Buddy Bear genoemd, was speciaal voor kinderen tussen de 4 en 9 jaar.
Ook hiervoor startte Scarlet een campagne, maar deze schoot geheel in het verkeerde keelgat. In de campagne was Beau van Erven Dorens samen met een klein meisje in lingerie te zien. Dit schetsten natuurlijk het verkeerde beeld en na ontzettend veel klachten bij niet allen Scarlet maar ook Stichting Kinderconsument.
Je kunt dus wel zeggen dat dit een slechte lancering is van een concept!


bronnen:
http://www.solv.nl/weblog/klachten-over-nieuwe-scarlet-reclame/2083