Denise




Trends van nu:

Welvaart:
Welvaart is de verhouding tussen behoeften en bevrediging van die behoeften. Welzijn is de toestand waarbij men in materieel en geestelijk opzicht voorspoedig, gelukkig is.
Gevonden op (
http://www.encyco.nl/nol.php)
Gezondheid:
De periode waarin wij nu leven is een periode waarbij de gezondheid van mensen een belangrijke rol speelt. Met gezondheid bedoel ik goede lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn.
Medicijngebruik:
Een microtrend is het toenemende medicijngebruik. Tegenwoordig kan je voor bijna alle soorten ziektes een medicijn krijgen ook steeds meer medicijnen zijn verkrijgbaar zonder recepten van de dokter. De mensen van nu willen geen lichamelijke pijntjes daar zijn dan ook veel pijnstillers voor te vinden.















Individualisering:
We zien in deze tijd een grote verandering in samenstellingen van gezinnen. Veel getrouwde stellen gaan scheiden en hier door komt er  individualisering.
Singel:
omdat er veel mensen gaan scheiden komen er steeds meer singel mensen in de maatschappij. In deze tijd zijn er ook veel kinderen van gescheiden ouders die liever singel blijven.
1 persoonsgerechten:
Het is vaak heel moeilijk om een gerecht te maken voor 1 persoon. Er zijn wel vaak gerechten maar die kun je dan alleen maken voor 4 personen het nadeel is dan dat je dan dure boodschappen moet doen en de helft weg kan gooien.
Een goed concept is het 1 persoonsgerechtenkookboek dit is een kookboek die helemaal vol staat met gerechten die je kunt maken voor 1 persoon.
Tegenwoordig heb je ook 1 persoons kant en klaar maaltijden die je kunt kopen.


Trend van de toekomst

Technologisering:
In de periode van nu speelt de techniek een belangrijke rol. Vroeger was deze wetenschappelijke kennis niet voor iedereen bereikbaar, maar dit is in de jaren steeds meer het geval geworden.

Gamen:
Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een spelcomputer dit kan verschillen van een Wi tot een playstation of een x-box. De spelcomputers van deze tijd werken met controllers een soort van afstandsbedieningen.

Interactieve games:
Een trend voor de toekomst die ik voorspel is het interactief gamen. Met het interactief gamen bedoel ik het weg laten van controllers en dat de persoon die het speelt de controller wordt.















Trend van vroeger
Een trend van vroeger is te zien in de piramide hierboven. Persoonlijk vind ik dit een belangrijke piramide van vroeger, want dit heeft ons als vrouwen gebracht waar wij nu zijn.
Vroeger was het niet vanzelfsprekend dat vrouwen naar school gingen  of werken.
Als deze trends er niet geweest zouden zijn zouden de vrouwen van nu nog steeds huisvrouwen zijn.



















veiligheid
Toestand waarin iemand of iets vrij is van gevaar of schade
Gevonden op
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/veiligheid

zelfbescherming:
mensen vinden het steeds belangrijk om zich zelf te beschermen tegen gevaar en of schade wat te maken heeft met de megatrend veiligheid.

In de jaren 80 en 90 werden mensen zich steeds meer bewust van bepaalde risico’s. De maatschappij heeft goed ingespeeld op de kennis,houding en gedrag van deze mensen door verzekeringen in het leven te roepen.  Mensen hebben hierdoor een gevoel van zekerheid. 







            Trendwatcher

Scot Finnie
Deze hoofdredacteur van Computerworld publiceerde al in oktober 2010 zijn “5 significant trends for 2011”.
·        De recessie is transformationeel
·        Kostenbesparende technologie
·        Mobiel explodeert
·        Snelle ontwikkelingen in software
·        Enterprise 2.0 zet door
De recessie heeft er bij veel bedrijven diep ingehakt. Dat betekende ook bezuinigingen op IT-uitgaven. Nieuwe technologie moet sneller financiële resultaten opleveren. Virtuele oplossingen zijn vaak goedkoper dan fysieke, dus die zullen een groei doormaken.
Mobiele technologie is booming, maar er is nog weinig aandacht voor ondersteunings- en beveleigingsissues. Gevoeligd documenten verlaten al snel het kantoorpand via mobiele telefoons en Ipads van de werknemers.
Software gaat de manier waarop we werken transformeren. Bedrijfsgegevens worden eenvoudig gekoppeld aan tablet computers en iedereen is overal en altijd online.
Web 2.0 toepassingen voor de onderneming worden gemeengoed. Hiermee wordt het ‘crowdsourcen’  binnen de grenzen van de eigen organisatie mogelijk.

Scott Finnie
Zijn beroep is niet officieel trendwatcher , maar omdat hij wel vijf goede voorspellingen doet op zijn werkgebied heb ik hem gekozen als trendwatcher.
Alle vijf de dingen die hij meld kan ik het in vinden. Zeker zijn derdepunt van mobiel explodeert. In Nederland is het ook zo dat dingen uit lekken via de mobiletelefoon of via de telefoon op Twitter geplaatst wordt.
Concepten van nu :

Senseo
Iedereen kent tegenwoordig de Senseo wel, het staat voor koffie zetten van nu. De Senseo is te vinden in ieder huishouden. Met een druk op de knop zet je een of meerdere koppen koffie met de Senseo. Het succes van de Senseo zorgde er voor dat de consument al snel iets anders wilde dan alleen maar ‘normale’ koffie zetten. Er werden allerlei verschillende koffie smaken op de markt gebracht om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen. Maar daar blijft het niet bij het concept wordt totaal benut in zijn levensduur en tegenwoordig kun je er zelfs thee en warme chocolademelk mee zetten. Er zijn al 3 generaties geproduceerd, met nieuwste Senseo kun je bepalen hoe vol je kop koffie wil hebben. Er worden ook producten omheen gecreëerd zoals de koffiemelk maker die onlangs geïntroduceerd is.
Bron: (http://www.senseo.nl/)




 
 

Skechers – shape ups
Een nieuw soort schoen van Skechers is de shape up. Het doel van het model is om je leven te verbeteren door de manier waarop je loopt te veranderen. Tijdens het lopen op de shape ups gebruik je verschillende spieren zoals je dijen en de heupen.
Opvallend aan de shape ups is dat het een compleet andere manier is van gezond leven. Tot nu toe pakte bedrijven dit vooral aan via de mond, sapjes, zuivelproducten en light producten. Skechers probeert nu mensen de shape ups te kopen omdat het bijdraagt aan het verbeteren van je leven. In dat opzicht is het een erg goed idee omdat er qua kleding/schoenen niet een vergelijkbaar product is maar of het uiterlijk met de verschillende kleuren een succes zal worden…


Belangrijk concept uit het verleden.

Vliegtuig
De broers Wilbur en Orville Wright met hun (Flyer) hebben voor het eerst in de geschiedenis een vlucht gemaakt met een motor op het toestel. Dit was het begin van de moderne luchtvaart. Ze waren niet de eerste die zich bezighielden met luchtvaart. Er zijn vele mensen geweest die een steentje eraan bijgedragen hebben. Tegenwoordig wordt er ontzettend veel gevlogen door bijna iedereen. Bijna elke grote stad heeft zijn eigen vliegveld.







Een slechte conceptlancering
omdat de overheid zo snel mogelijk over wilde stappen van de huidige strippenkaartjes en trein kaartjes naar de ov chipkaart werd er niet goed gecomuniceerd met de doelgroep. Er was geen goede reden waarom mensen zouden moeten overstappen en de voordelen kon je er ook niet echt uithalen.
In de trams riepen ze al een halfjaar voordat de strppenkaart zou verdwijnen dat die binnen een half jaar weg zou gaan. Uiteindelijk is dit pas gebeurd in mei 2011. Het concept was niet alleen onduidelijk naar de doelgroep maar ook naar het personeel van de bussen en treinen.





Mislukt concept:
Voor een mislukt concept heb ik gekozen voor het programma ´Secret Story´. Dit programma heeft veel geld besteed aan het promoten ervan. Het is vanaf 13 Februari 2011 te zien op Net 5 en wordt elke werkdag van half 8 tot half 9 uitgezonden. Op Donderdag is er ook een liveshow dat van van half 9 tot 10 uur is. Het programma wordt gepresenteerd door Renate Verbaan en Bart Boonstra.
In dit programma zitten vijftien kandidaten opgesloten in een huis in Portugal en zijn helemaal afgesloten van de buitenwereld. Het huis wordt ook wel ´Het huis der Geheimen´genoemd. Ieder draagt een geheim bij zich en het is de bedoeling dat je achter het geheim van de medebewoners komt. Elk geheim is €10.000,- waard. Uiteindelijk krijgt de winnaar €100.000,- en het prijzengeld dat hij of zij heeft verdiend door geheimen van andere deelnemers te raden.
Nadat de bewoners elkaar hebben genomineerd worden minstens twee of meer bewoners genomineerd door het publiek. Het publiek mag dan bepalen welke bewoner het huis op Donderdag moet verlaten.
Op zich is dit geen slecht concept, maar de kijkcijfers zeggen wat anders. Tijdens de eerste week keken er slecht 300.000 mensen en dat is nu afgenomen naar  zo’n 150.000 - 200.000 kijkcijfers. Persoonlijk denk ik dat dit concept is mislukt, omdat we al zoveel van dit soort tv programma’s hebben gehad.





conceptontwikkelaar: Reinout Oerlemans
Na een lange carrière bij goeden tijden slechte tijden  en als presentator van verschillende programma’s, richtte Reinout Oerlemans het bedrijf Eyeworks in 2001 op, samen met Endemol managers Robert van den Bogaard en Ronal van Wechem.
Na vier jaar is Eyeworks Nederland’s een- na- grootste TV producties bedrijf en produceert het programma’s en formats voor verschillende genres, van drama tot sport tot reality-tv. Het meest bekende format/concept van Eyeworks is waarschijnlijk wel de IQ test shows, die verassend hoge kijkcijfers scoort – ook in het buitenland.
Daarnaast is ook de succesvolle show Jensen geassocieerd met Eyeworks.
Daarom vind ik dat Reinout Oerlemans als bedenker van TV-formats een goede conceptontwikkelaar.
We leven in een tijd waar creatieve ideeën al gauw gekopieerd en uitgemolken worden (denk aan alle Big Brother spin-offs) maar Reinout en zijn team bij Eyeworks weten met hun formats toch ook veel origineels te laten zien, zowel in binnen- als buitenland.
In recentelijk nieuws op de Eyeworks website staat vermeld dat het Nederlandse bedrijf een zeer goede overeenkomst heeft gesloten met een Amerikaans bedrijf, waardoor voor Eyeworks de grote Amerikaanse “tv-markt” opengaat.